Co jsou interaktivní hračky
Našim dětem škodí přemíra hraček. Často navíc jde o hračky, které dítě nijak nerozvíjejí. Děti jsou zahlceny zbytečnými předměty, které akorát tak zabírají místo, na kterém by si jinak mohly hrát. Ke hře totiž děti potřebují prostor a taktéž interaktivní hračky.
Není hračka jako hračka. Děti potřebují interaktivní hračky
Pojďte schválně počítat. Kolik má vaše dítě třeba takových plyšáků? S mnohými si snad nikdy ani nehrálo. Když je vytáhnete zespoda bedny, klidně je můžete vydávat za nové hračky, protože dítě si na ně vůbec nepamatuje. Často děti zahrnujeme dalšími zbytečnostmi. Různými reklamními předměty, které pro ně ani nemusí být bezpečné. Tradičně též hračkami z hypermarketů, či různými zbytečnostmi třeba z cukrovinek, jež se tváří jako hračky. (Jeden dílek pexesa v balíčku žvýkaček – to je skutečně terno, kdy asi sesbírá všechny dílky?) Neříkáme, že některé nejsou skvělé. Ale většinou jde o balast, kterému bychom se pro zdárný vývoji našeho dítěte měli vyhnout.
I kvůli velkému množství hraček může být naše dítě roztěkané a nepozorné. Nepodezírejte jej z ADHD a z hyperaktivity, třeba má jen příliš hraček. Je vaše dítě vzteklé? I za to mnohdy mohou hračky. Takové, které zlobí, dítě je neumí obsloužit, protože jsou nekvalitní, případně nepřiměřené jeho věku. Až traumatický zážitek dokáže mít dítě z pokažené hračky. Z kuličky v levném bludišti, která se zasekne a již se s ním nedá hrát, z mluvícího papouška, který přestane mluvit a z reklamace se nikdy nevrátí. Hračky je proto dítěti nutné vybírat nejen bezpečné, ale i adekvátní věku, kvalitní, nepřehánět to s jejich množstvím, a hlavně takové, které dítě rozvíjejí.
Každý věk dítěte si žádá jinou hračku
Hračky dítě rozvíjejí od jeho narození. Rozhodně bychom měli hledat vždy interaktivní hračky přiměřené věku dítěte. Už hračky pro nejmenší totiž nastartují psychomotorický a intelektuální vývoj našeho dítěte správným směrem. Co si představit pod pojmem interaktivní? Rozhodně nestačí hračka, kde dítě mačká tlačítko a na základě toho se z hračky ozývají různé nesmyslné zvuky či věty. Ty správné interaktivní hračky vypadají jinak. Podněcují u dítěte zájem o hru. Pomáhají rozvíjet především jemnou motoriku dítěte, která spočívá v koordinované spolupráci pravé a levé ruky.
Správné interaktivní hračky učí dítě používat i méně dominantní ruku (tedy u praváka levou a u leváka pravou). Cílem je dítě co nejvíce přiblížit k tzv. ambidextrii, tedy k obouručnosti, i když pokud jde o grafomotoriku, ta by měla rozvíjet především dominantní ruku. Interaktivní hračky rozvíjí též tzv. lateralitu – souhlasnou (pravá ruka / pravé oko, levá ruka / levé oko) i zkříženou (pravá ruka / levé oko, levá ruka / pravé oko). Jde o tzv. dovednosti známé jako ruka/oko.
Montessori pomůcky jsou ideální vzor pro dětské hračky
Nejlepší interaktivní hračky pro děti dnes vychází z montessori pomůcek. Ty se dají koupit rovněž, ale mnohé moderní hračky je předčí, navíc jsou výrazně levnější. Marie Montessori byla všestranná italská pedagožka a filozofka, jejíž pedagogické metody daly vzniknout trendu montessori výchovy. Z alternativní formy výuky se dnes pomalu stává standard. Ve vzdělávacích institucích sice pomaleji, pokud tedy vaše dítě nechodí rovnou do montessori školky či školy, jako rodiče jsme ale informování více a montessori standardům se snaží přizpůsobit i kvalitnější hračkářská produkce. Takové hračky koupíte i v našem e-shopu! A kde zůstal náš Jan Amos Komenský? I když tohoto pána a paní dělí od sebe 300 let, vlastně se ve svém učení téměř ve všem shodují. Rozdíl je snad pouze v tom, že zatímco Komenský navádí k závodění, Montessori prosazuje ve školkách a školách nesoutěžní prostředí. Využívat hru jako cestu k vědění však doporučují oba. V našem článku Co je to Montessori se dočtete k tomuto typu výuky mnohem víc.
Jak správně vybírat interaktivní hračky pro děti?
Marie Montessori ve svém učení prosazuje tzv. připravené prostředí. Znamená to přizpůsobit prostředí dítěte k tomu, aby mohlo být samostatné. Současně to ale znamená vybrat mu správné hračky, které nevyžadují naši rodičovskou asistenci. Hračky musí být bezpečné, dítětem snadno použitelné, a samozřejmě vhodné pro jeho objevování světa, fyzikálních a matematických zákonitostí, přírody i vztahů.
Dětské hračky vycházející z montessori pomůcek jsou dnes velkým hitem. Často jde o velice kvalitní dřevěné hračky. Jejich výhodou je nezničitelnost. Navíc dřevo samo o sobě v dětech rozvíjí pocit sounáležitosti s přírodou. Jak z těchto skvělých hraček vybírat? Poradíme vám mezi nimi „must have“ produkty.
Dětský hudební stolek
Nechte své dítě objevovat kouzlo zvuků a hudby. Hudba prokazatelně zvyšuje matematické dovednosti dětí. Takže i když netoužíte mít doma malého Mozarta, rozhodne nepodceňte význam hudby. Skvělou hračkou již od dvou let je dětský hudební stolek. Je vyroben z kvalitních MFD desek a masivu. Dítě seznámí s několika hudebními nástroji a bude oblíbenou zábavou rozvíjející nejen dětský sluch.
Dřevěná abeceda a dřevěná čísla
Dítě se rozhodně nemá setkat s abecedou a s čísly až v předškolním ročníku mateřské školy, nebo dokonce v první třídě na základní škole. S písmenky i s čísly se může seznamovat zcela nenásilně v podobě mnoha hraček. Jednou z nejoblíbenějších je dřevěná abeceda jako vkládací puzzle. Podobě se dají koupit i dřevěná čísla.
Interaktivní stoleček
Na bázi montessori je založen rovněž interaktivní stoleček. Ten však může mít celou řadu podob. Někdy jde o řešení pro mateřské školky a dětské skupiny, jindy o skvělou hračku pro dítě domů. V našem e-shopu NERO TRADE koupíte například interaktivní dřevěnou raketu i různá multifunkční dřevěná chodítka s celou řadou interaktivních prvků. V sortimentu je oblíbenou rovněž interaktivní dřevěná kostka.